OBS! Mäter inte in som "riktig" Passad
Vi kallar henne PASSAD+
S-46 "Jenny"
Ägare: Leif och Peter Skoglund 82-
fd ägare: Erik Thor -82
Klubb: Stockholms Segel Klubb, SSK
Vinterplats: SSK:s varv Alvik
Höst och Vår: SSK:s hamn i Fredhäll
Sommar: Löknäsviken på Värmdö
Jenny, då Havsorkestern, byggdes och seglades fram till 198x av Erik Thor. De nya och nuvarande ägarna, familjen Skoglund, hade tidigare seglat Neptunkryssar, H-båt och Omega 28. Under åren som gått har många sjömil avverkats under somrarna och många förändringar har gjorts under vintrarna. Redan de första åren förändrade köket. Sedan dess har en mängd andra förändringar av båtens inredning genomförts. Kojerna har sänkts för bättre sittkomfort, ny klädsel i rufftaket och på dynor och mycket mer. I förpiken har den gamla klädseln i rufftaket inte ersatts med någon ny utan enbart målat. Problemen med kondens är rimliga och i vårt tycke är det både funktionsmässigt och snyggt.
I början och 90 talet byttes dem gamla MD5:an ut mot en starkare Volvo Penta 2002. Den nya motorn kunde med en del justeringar och mellanlägg monteras på den gamla motorbädden. Den nya motorn ger inte bara högre marsch och toppfart, (7,0kn resp 8,2kn) utan betydligt starkare vid vid manövrering i hamn.
På seglingsfronten har en mängd förändringar genomförts (en del utanför av som är en Passad). Den första stora förändringen var ombyggnationen av rodret. Det gamla rodret demonterades och den gamla skäddan sågades av. Ett nytt roder, helt frihängande balanserat, tillverkades på en ny hjärtstock (kompletta ritningar och mallar finns). Resultatet blev underbart, nu seglar man i alla vindar och bogar med endast ett par fingrar på rorkulten. Dessutom blev manöverbarheten otroligt mycket bättre, båten vänder nu på sin egen längd.
I början av 90-talet införskaffades ett storsegel med ca 30kvm yta genom att maximera akterrundan. För att så ut så mycket yta som möjligt byggdes ett nytt toppbeslag för att flytta ut akterstaget så långt som möjligt. Akterstaget har dessutom flyttats ut mot relingslisten för att kunna utnyttja akterdäcket bättre. Eftersom båten därmed inte längre är en Passad i strikt mening fick vi ansöka om ett lysmätbrev, det nya lyset blev 1,18. I samma veva förändrades också placering skotskenor för fock och genua. Fockskotskenan flyttades upp på rufftaket och genuaskenan flyttades närmare ruffsidan. Denna förändring kunde genomföras då röstjärnen flyttades in. Nya rostfria "lådor" monterades i den gamla infästningen. De inklädda "lådorna" kan ses på bilden ovan. Båten seglas normalt med backstag.
Allt flyttade av skotskenor och röstjärn medförde så klart en massa hål i däcket. Det befintliga halkmönstret slipades bort och däcket målades med en blandning av grund och lackfärg (för att minska glansen) International Perfection med iblandad Halkanix. Den gamla teaken i sittbrunnen har ersatts med tunt förklistrat "sittunderlag" (se Buster båtarna) till en kostnad av 200kr
Dessutom har så klart nya segel införskaffats under årens lopp.
Frågor och undringar besvaras gärna av Peter Skoglund peter@skoglund.de