Hej Johnny,
Nu har jag lagt upp lite mer info på hemsidan.
Du hittar det under medlemsinfo - Motorbyte - Yanmar 2YM15 i VP MD5 bädd
Jag hann inte lägga upp allt material men jag skall fylla på med mer asap. Tror dock att det är en bra början för att du skall få lite förståelse för hur jag gjorde.
Jag använde följande huvuddelar vid installation i Passad 77:
1st Yanmar 2YM15 med Yanmar SD20 drev.
1st adapterring för drev från KKE Motor i Danmark. Den ersätter Yanmars originalring och gör att drevet kan skruvas direkt i den befintliga bädden för MD5:an.
2st egentillverkade motorfästen. Obs olika på styrbord och barbord. Kan tillverka dessa om någon behöver.
Påverkan/modifieringar i båten:
1. Ovanför motorn fanns ett förvaringsfack. Det fick minskas i höjd om man vill ha kvar det.
2. För MD5:an hade ett hål tagits upp i motorrummets bb-vägg. Detta hål fick göras lite större.
3. Avgaskröken i motorns akterkant som kommer med 2YM15 demonterades och kapades av vid sin fläns. Den vinklades några få grader mer neråt och svetsades ihop igen. Det är inte säkert att du behöver göra detta men om så gör du det isf lämpligen allra sist när motor är på plats.
Enda skillnaden jag kan tänka mig mellan standard Passader är om motorbädden är monterad längre fram eller bak i längdled. Tror dock att det måste ha funnits mallar/instruktioner för var bädden skulle placeras.
Säg bara till om du har frågor! Mvh Lars