Tråd: Indragna röstjärn
Skall köpa ny 110%-fock eller genua och funderar på att dra in vanten. Jag har redan en 110% fock men kan tänka mig en genua istället. Dock inte så mycket större än focken och då hindrar vanten skotvinkeln.
Såg att Peter Skoglund redan hade indragna röstjärn under länken båtar.
Infästningen hade du gjort utanpå de gamla lådorna. Finns det en bild på detta och på de nya röstjärnen. Såg inte detta i det collage som visades. Helst vill man fästa i botten i linje med vanten, men då påverkas kojerna i salongen.
Även ny skotskenor i på rufftaket för fock vore intressant att få bild på. Fungerar detta bättre ? Själv har jag en förlängd fockskotskena som går bakom vanten och är anpassad för 110 % focken.
En möjlighet är att köpa en något för stor fock, som passar för alla vindar utom dikt bidevind och hårdskotat. Vid dessa vimdar tas ett par varv i förstagsrulen. Fördelen kan vara att också skota på rufftaket för en bättre skotvinkel, och höjdtagning.
Erik Wassberg
Passad 67 ; drygt 30 m2 stor.
erik.wassberg@saabtech.se
Har sett att på Rival med smaragdrigg = lika stor som passadrigg, är vanten indragna ända till ruffen. Denna Rigg är förhållandevis ny på Rival , 5-10 år, och borde vara rätt dimensionerad.